Voorstellen dirigent

Sinds mei 2008 staat Bergens Harmonie onder leiding van Jeroen Drenth.

dirigent2

Jeroen Drenth begon als elf jarige jongen bij de muziekvereniging Harmonie in Hippolytushoef. Hij wist toen al zeker wat hij wilde worden, muzikant en spelen op de trombone. ‘Harmonie had toen een advertentie geplaatst en daar hebben mijn ouders op gereageerd. De beroepkeuzebegeleiding op school had voor mij ook geen enkele zin want ik wist het gewoon. In 1984 ben ik naar de Muziek Pedagogische Academie in Alkmaar gegaan, later heette dit het conservatorium. Het studeren en Harmonie viel toen niet meer te combineren en ben bij de vereniging gestopt. In 1990 ben ik afgestudeerd, op mijn solisten diploma staat een mooie negen’. Drenth gaat bij diverse orkesten spelen waaronder het Concertgebouw-, Brabants-, Limburg Filharmonisch- en het Noord Hollands Filharmonisch orkest en geeft les aan jonge muzikanten.

‘Mijn eerste concert snabbel was bij het beste orkest van Europa het Concertgebouw orkest, dan zit je tussen het crème de la crème aan muzikanten. Ik moet bekennen dat was zweten. Ik voelde me in het snabbel circuit eigenlijk altijd een Joop Zoetemelk, geen vast contract alleen invallen wanneer nodig. De ambitie om in een groot orkest te spelen is altijd gebleven. In 1995 kreeg ik de kans om in te vallen bij de musical My Fair Lady met Piet Bambergen. Geweldig, ik was een symfonie orkest gewend opgeprikt zitten en vooral blijven zitten. Dat is bij een musical totaal anders. Het was een hele vreemde gewaarwording, het publiek ziet je niet, de medemusici liepen gewoon heen en weer, haalden koffie, gingen naar het toilet en waren op het juiste moment weer op hun positie. Je leert al snel te luisteren naar de mensen op het podium wanneer je moet inzetten en nu doe ik hetzelfde. Ik ervaar het als een heel ontspannen manier van musiceren’.

Naast het spelen in het orkest dirigeert Drenth diverse musicals, KMV Harmonie, Eensgezindheid uit Egmond Binnen en Bergens Harmonie. De drukke werkzaamheden voor de musicals maken wel dat Drenth zelf steeds minder bij orkesten kan spelen. Toch ziet hij ruimte om mee te spelen in diverse bijzondere projecten als het Requiem van Mozart, Marie Vesper van Monte Verdi en doet studiowerk. ‘Dat is prachtig om te doen, spelen van oude muziek en op oude instrumenten. Het dirigeren bij grote producties is een grote verantwoordelijkheid maar ik heb er veel van geleerd. Nu heb ik ervoor gekozen om bij deze producties niet meer te dirigeren, ik ging het spelen missen. Het dirigeren bij de verenigingen vind ik mooi om te doen, je merkt dat er steeds vooruitgang is en dat mensen enthousiast blijven. Bij Harmonie gebeuren de laatste jaren veel positieve dingen, dat is goed om te zien.

Het studiowerk is totaal anders, je weet nooit wat je te wachten staat. Op het moment dat je binnen komt krijg je de muziek, dat kan van klassiek tot pop zijn en in een paar keer spelen moet het op de band staan. Dancing with the Stars vond ik ook heel leuk om te doen, zenuwachtige sterren die in korte tijd hun kunnen moesten tonen leidde vooral in de repetities tot hilarische momenten. Het tellen van Ron Brandsteden wat hij ook tijdens de live uitzending expres verkeerd deed en wat daarna nog zoveel aandacht kreeg in andere programma’s is leuk om mee te maken. Het spelen voor Koningin Beatrix op het Malieveld, wat live is uitgezonden, was ook bijzonder, vooral dat ik het hele Koninklijke gezelschap in de kleedruimte een hand kon geven. Beroepsmusicus is, vooral met de mix die ik heb, een prachtig beroep’, besluit Drenth

Voor dirigent-les, deel 1 , deel 2, deel 3